Jedněmi z velmi často používaných funkcí v MS Excel jsou funkce SUMIF, COUNTIF, AVERAGEIF.
Při práci s daty často potřebujeme sčítat jen položky na vybraných řádcích. V ukázce níže chceme sečíst data za firmu SoftGate a firmu CAM zvlášť. Pro tyto účely se použije funkce SUMIF.
Argumenty této funkce jsou:
- Oblast = oblast kritérií, sloupec s názvy firem
- Kritéria = buňka nebo text s daným kritériem, název firmy
- Součet = sloupec s čísly, které chceme sčítat
![](https://mojeznalosti.cz/wp-content/uploads/2024/01/image-9.png)
Výsledkem této funkce pro firmu SoftGate je součet buněk A2 + A5 + A6 = 10 + 40 + 50 = 100
Analogicky je možné použít funkci AVERAGEIF. Do prvního sloupce se zadá oblast kritérií, poté konkrétní kritérium (firma), poté oblast číselných hodnot, které chceme průměrovat.
![](https://mojeznalosti.cz/wp-content/uploads/2024/01/image-10.png)
Výsledným průměrem pro firmu SoftGate je průměr z hodnot 10, 40, 50 neboli (10 + 40 + 50) = 100 / 3 = 33,33
Funkce COUNTIF má jen 2 argumenty:
- Oblast kritérií (firem) = sloupec B
- kritérium (SoftGate)
![](https://mojeznalosti.cz/wp-content/uploads/2024/01/image-11.png)
Kritérium splňují tyto buňky: B2, B5, B6. Jejich počet je 3, to odpovídá výsledku funkce COUNTIF.
Pokus bychom potřebovali řešit tabulku, která obsahuje více kritérií, použijí se funkce SUMIFS, COUNTIFS, AVERAGEIFS, MAXIFS, MINIFS.