Encyklopedie

K čemu slouží aplikace MS Lists?

V cloudovém prostředí Microsoft 365 najdete kromě tabulkového editoru MS Excel i aplikaci s názvem Lists. K čemu slouží a kdy ji využít místo MS Excel?

Nejběžněji používaným nástrojem pro práci s daty je MS Excel. V některých specifických situacích nemusí být však tím nejlepším nástrojem. Excel nebyl vytvořen jako nástroj pro vytváření a správu databází.

Některé nedostatky MS Excel:

  • práce s databází obsahující obrázky
  • nastavení různých úrovní přístupů uživatelů k jednotlivým položkám databáze
  • evidence historie změn v databázi
  • nastavení povinnosti vyplnit dané pole (sloupec) databáze
  • komplikované nastavení datového typu sloupce – do sloupce, který má obsahovat datum můžeme běžně zadat text či číslo apod.

 

Pokud je pro Vás některý z bodů z výše uvedeného seznamu důležitý, můžete využít jako alternativy k Excelu aplikaci Lists.

pozn. Aplikace Lists slouží pro „ruční“ zadávání dat – nikoliv pro zpracování či vizualizaci dat (MS Lists neumí složitější vzorce, funkce, kontingenční tabulky, grafy). Možnosti tvorby vzorců jsou omezené, omezené jsou i možnosti filtrace dat. Pokud chceme data zpracovávat, je možné je stáhnout do Excelu či Power BI.

MS Lists je cloudová aplikace, výhodami jsou:

  • přístup odkudkoliv prostřednictvím prohlížeče – odpadá zasílání souborů mailem a vznik mnoha verzí souboru…
  • přístup více uživatelů v jednom časovém momentu
  • propojení s dalšími aplikacemi Microsoft 365 (např. Sharepoint, Teams, Power BI)
  • evidence historie změn

Kdy aplikaci MS Lists použít:

  • pokud chcete k jednotlivým položkám dodat obrazovou dokumentaci
  • pokud vás zajímá historie změn dané položky, řádku
  • pokud chcete různým řádkům nastavit různá práva a přístupy pro jednotlivé uživatele
  • pokud chcete nastavit ve firmě schvalovací proces

K čemu MS Lists využít – návrhy:

  • evidence majetku
  • evidence služebních cest
  • řešení schvalovacího procesu ve firmě
  • návrh rozpočtu – každé oddělení edituje jen své položky

 

Dále je možné využít jako inspiraci k využití MS Lists ve firemním prostředí i předpřipravené šablony.

 

Ukázka využití – evidence hudebních nástrojů v ZUŠ:

Evidence obsahuje prvky typické pro MS Lists:

  • obrázky nástrojů
  • štítek – typ nástroje
  • nastavení úprav – smyčcové nástroje může editovat jen vedoucí smyčcové sekce, dechové nástroje jen vedoucí dechové sekce
  • povinná pole – Nástroj, Typ nástroje

 

V historii verzí je možné vidět kdy komu byl který nástroj zapůjčen:

 

Nejprve měl nástroj zapůjčen žák Martin Růžek, poté Aleš Blažek.

 

Chcete se dozvědět více?
Navštivte náš kurz Microsoft 365 a MS Teams
Zjistit více